torsdag 24 december 2009

Den 24 december 2009

SANN

Åter har vi kommit till sista luckan i kalendern. Den som är lite större än de andra, och som vi försiktigt och lite med saknad öppnar på julaftonens morgon. Det känns lite vemodigt att veta att spänningen är över för den här gången. Väntan är över.

Samtidigt är det hoppfullt. Vi kanske inte behöver så mycket tröst i vinternatten nu. Vi går mot ljuset.


Han som föddes i Betlehem hade många namn. Emanuel, Gud med oss. Underbar i råd. Väldig Gud. Fridsfurste.

Men Hans namn var också sanningen. Och om vi bara ska ha en enda julönskan så ska det nog vara den att vi ska få vara sanna. Sanna mot oss själva, mot varandra.

Och till sist, vill jag bara säga: God jul, Mathilda, du som vakar in den nya dagen, god jul, Catharina och Åsa och Marika, god jul, Margareta, och god jul till dig Magnus! God jul alla ni andra mina vänner, okända och nykända, och god jul älskade familj.

/Maia

3 kommentarer:

Lina sa...

God Jul Mamma. Tack för din julkalender. Tack för en present varje dag. Kram / Lina

Anonym sa...

Tack för att du inte städar! Att ta sig tid, att reflektera, att bry sig om det lilla - tack för att jag fått kika in i din tankevärld. Och dessutom - äntligen hittade jag ett recept på tryffel när mitt eget hade försvunnit i samband med en flyttning. Julen är också räddad!
Gott nytt år!
Aina 70 år och barnsligt glad i julen.

Noras Paraply sa...

Din kalender är så fin. Hoppas den återkommer nästa år!
Nu står andra laddningen tryffel på vänt och de blir såå goda!
Tack för i år Maia!