söndag 6 december 2009

Den 6 december 2009

LISTIG

En sak som gör mig alldeles, alldeles lugn när jag har mycket att göra är listor. Enkla, rejäla listor med stora rutor framför varje sak jag ska göra. Då glöms inget av och jag ser att jag faktiskt gjort något under dagen som gått.

Tillåt mig att föreslå att detta blir Stora Listans Dag. Ta en stund till planering om du inte redan gjort det. Gör en lista på vad som ska göras innan jul och planera in sakerna på olika dagar.


Och en sak till. En viktig sak. Bestäm vad det är som är det viktigaste. Det finns ju en hel del saker på den där listan som inte är nödvändigt, eller hur? Prioritera och delegera är väldigt bra ord i december.

Idag är det andra advent.

/Maia


PS. Jag har en vän som är nästan som jag. Hon var den som lärde mig att färgkoordinera mina pärmar. En färg för forskningen. En färg för undervisningen. En för studierna. Och bokhyllan blev alldeles lugn att titta på. Idag har varken hon eller jag så särskilt många pärmar, för vi har varandra oberoende organiserat allt i mappar i våra datorer istället. Väldigt listigt.

2 kommentarer:

Randi`s Matblog sa...

Hei.
Tusen takk for koselig hilsen i bloggen min.
Er du i rute med adventskalenderen?
Vil ønske deg en fortsatt fin adventstid. :-))

Hilsen Idnar

Susanna sa...

Vi är listiga. Det är en bra julkapp till sig själv att tänka på det och att låta sig vara lite listig, att låta det ta lite tid att bryta ner uppgifter och problem i mindre bitar så att uppgiften blir gjord. Och det kräver ordentlig organisation. Du är min förebild med allt sånt!